Optimaliseren van de website
Voor Google en je bezoekers
Je kunt nog iets extra’s doen voor je website. Je bezoekers worden blij van een snelle website. Google ook trouwens. Verder kun je je website beter vindbaar maken voor Google en andere zoekmachines als je doet aan SEO (zoekmachine-optimalisatie). Er zijn plugins die dit ondersteunen. Je kunt hier eindeloos mee bezig zijn. Doe dat wat in verhouding is tot jouw doel met de website.
We gaan voor succes en tevredenheid
Snelheid van je website hangt samen met verschillende dingen.
Het meeste kun je beïnvloeden.
Een snelle website
Hoe snel is jouw hosting? Het ene hostingbedrijf heeft snellere servers dan de ander.
Ook maakt het uit wat voor soort abonnement je neemt (kijk naar aantal CPU’s en RAM werkgeheugen).
Is jouw website efficiënt geprogrammeerd?
Sommige standaard-coderingen zijn overbodig voor jouw site. Die kunnen weg.
Hoe ‘zwaar‘ is jouw website? Dit hangt vooral af van de hoeveelheid foto’s, en de grootte van de foto’s.
Wil je filmpjes laten zien, zet die dan niet op je website zelf. Zet ze bijvoorbeeld op YouTube, of je Facebookpagina.
Gebruik je plugins niet (meer) of staan er ongebruikte thema’s? Verwijder deze dan bij het onderhoud van je website.
Goed vindbaar voor zoekmachines
Het is een vak apart, optimalisatie van vindbaarheid voor zoekmachines, SEO. De algoritmes die hierachter zitten, veranderen steeds. Dus wat je moet doen om goed vindbaar te zijn, verandert ook. Er zijn ook hiervoor weer plugins die jou helpen om extra kenmerken aan je pagina’s. Zo wordt jouw website beter gevonden door mensen die ‘googelen’.
Google beloont je trouwens ook voor een heldere structuur en teksten die relevante zoektermen bevatten. Alle beetjes helpen. Bovendien kost het tijd om je website goed zichtbaar te krijgen. Hoe langer je website bestaat en hoe meer bezoekers je trekt, des te meer ook Google je waardeert en je website hoger in de zoekresultaten komt.
Tip 1: bezoek je eigen website
Als je website klaar is, ga er dan een keer helemaal doorheen. Het liefst op verschillende apparaten. Op je mobiel ziet het er anders uit dan op een groot beeldscherm. Kijk dan of het inderdaad allemaal logisch is en er goed uitziet.
Tip 2: focus op je echte doel
Aandacht aan vindbaarheid van je website loont, zeker op wat langere termijn. Besteed er aandacht aan, maar vergeet de focus op jouw corebusiness zelf niet. Een website is een middel voor meer bekendheid en vindbaarheid. Maar tevreden klanten zijn de allerbeste reclame!